Jak czytać etykiety na oponach?

 

Obowiązek etykietowania opon został wprowadzony na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej 1 listopada 2012 roku. Od tego momentu na oponach do samochodów osobowych pojawiły się kolorowe naklejki przypominające te, które już od pewnego czasu możemy znaleźć na urządzeniach AGD. Jak prawidłowo interpretować informacje na nich zawarte?

Etykiety na oponach mają ułatwić konsumentom podjęcie decyzji zakupowych informując o podstawowych parametrach opony. Na etykiecie znajdziemy trzy pola które opisujące cechy opony:

  • efektywności paliwowej,

  • przyczepności na mokrej nawierzchni,

  • poziomie generowanego hałasu.

    W praktyce te informacje nie są aż tak miarodajne jak mogłoby się wydawać w teorii. Należy również pamiętać, że są dopasowane do konkretnych rozmiarów, indeksów i homologacji więc oceny (klasy) dla jednego modelu opony mogą się różnic. Warto wiedzieć, jak interpretować wartości na poszczególnych polach, ponieważ ich analiza ułatwi pozyskanie informacji o ogólnej charakterystyce opony.

  • Etykieta energetyczna oponyEtykieta energetyczna opony

     

    Efektywność paliwowa opony

  •  

    jak czytac etykiety na oponach

    Podstawowym powodem wprowadzenia etykiet na oponach była możliwość ich klasyfikacji ze względu na opory toczenia (efektywność paliwową). Według unijnych ekspertów to właśnie opory generowane w trakcie pracy opony mają znaczący wpływ na poziom zużycia paliwa przez samochód, a tym samym emisję CO2 do atmosfery.

    Tocząca się opona generuje opory toczenia, na pokonanie których potrzebna jest energia ze spalania paliwa. Te opory są bezpośrednio powiązane ze współczynnikiem efektywności paliwowej. Im większe opony toczenia generuje opona, tym mniejsza będzie jej efektywność paliwowa. Z tego względu opony ekologiczne – obniżające zużycie paliwa – często określamy mianem opon o zmniejszonych oporach toczenia.

    Współczynnik oporów toczenia mierzony jest w kilogramach na tonę. Opony o klasie efektywności paliwowej A cechują się współczynnikiem oporów toczenia mniejszym od 6,5 kg/t, zaś te najmniej efektywne paliwowo (klasa G) posiadają współczynnik na poziomie 12 kg/t.

  • Przyczepnośc  na mokrej nawierzchni

Poziom generowanego hałasu